מגדש הטורבו הוא רכיב המתחבר לצינור הפליטה של המנוע, ומטרתו לשפר את ניצול כוח המנוע. מגדש זה למעשה משתמש בגזים הנפלטים כתוצאה מפעולת מנוע הבערה, על ידי הזרמה של אוויר בלחץ גבוה. רכיב זה מאפשר גם לכלי־רכב בעלי נפח מנוע שאינו גדול במיוחד, להגיע להספק מרשים ויכולות ביצוע טובות הרבה יותר.
מהו שסתום טורבו?
בתוך מגדש הטורבו ישנו רכיב ששמו שסתום טורבו, אשר תפקידו לשחרר אוויר בלחץ גבוה. באמצעות פעולה זו, הוא למעשה מונע כניסה של אוויר למגדש בכיוון ההפוך מהכיוון שבו הוא אמור להיכנס, דבר אשר יכול לפגום במגדש עצמו ואפילו במנוע הרכב. במקרים מסוימים שסתום זה משחרר את האוויר המיותר אל מחוץ לרכב, ובמקרים אחרים הוא מחזיר אותו למערכת בצורה שבה ניתן יהיה לעשות בו שימוש נכון.
סימפטומים נפוצים לתקלה בשסתום
ישנם מספר סימפטומים שכדאי לשים לב אליהם, שכן הם עשויים להעיד על כך שישנה תקלה בשסתום הטורבו. אחד הסימפטומים הברורים ביותר הוא הידלקות של נורת “בדוק מנוע”, המעידה על כך שישנה בעיה. במקרה כזה יהיה צורך לקחת את הרכב למוסך, אשר יבצע בדיקת דיאגנוסטיקה, שתציג את קוד התקלה עליה התריעה הנורה.
סימפטום אפשרי נוסף הוא התרעה של מחשב בקרת המנוע, על כך שהשסתום אינו פועל בצורה רציפה. במקרים אחרים ייתכן שמחשב בקרת המנוע לא יוכל לשלוט בשסתום הטורבו כלל, וכך מגדש הטורבו עצמו יפעל בצורה שאינה צפויה או עקבית.
תסמינים נוספים יכולים להיות רעשים יוצאי דופן המגיעים מאזור מגדש הטורבו בעת האצה, רעשים של דליפת אוויר וכוח טורבו מופחת.
טיפול בשסתום טורבו תקול
בצורתו, שסתום הטורבו הוא רכיב בסיסי למדי, לכן ברוב המקרים לא יעשה ניסיון לתקן את השסתום הקיים. במקום זאת, בעלי מקצוע המתמחים במגדשי טורבו, יבחרו להחליף את השסתום הפגום בשסתום חדש. חשוב לתקן תקלה שכזו במקום המתמחה במגדשי טורבו, כדי שתוכלו להיות בטוחים שהתקלה אכן מאובחנת ומטופלת כראוי. כמו כן, תוכלו להיות רגועים שהשסתום החדש תואם את דגם המגדש שמותקן ברכבכם ושאיכותו גבוהה.