אחת התקלות הנפוצות במערכות טורבו ברכבים היא מצב שבו הטורבו או חלקים ממנו רטובים משמן, או כמו שנקרא בשפת המכונאים – טורבו “מזיע” או טורבו נוזל שמן.
השמן יכול להופיע על הטורבו עצמו, על האינטרקולר, הנשם, בית הפליטה, הפילטר או חלקים נוספים במערכת. הסיבות לתופעה זו נפוצות, ולעיתים מצביעות על בעיה שיש צורך לתקנה.
סיבות וגורמים
הסיבות לטורבו נוזל שמן הן מגוונות, וביניהן:
- אדי שמן שיוצאים כתוצאה מעבודת המנוע בלחץ גבוה
- נזילת שמן כתוצאה מבלאי של מגדש הטורבו
- תקלה בצינור או באטם הטורבו
- יובש או סתימה בצינור הנוזל
- בעיות אטימות במערכת הנשמים
- בעיות של לכלוך או סתימה במערכת הנשמים
- פקק ריקון שמן שלא נסגר היטב
- טבעת נחושת פגומה
- רינג פילטר שמן שלא אוטם כראוי
במידה והתופעה נמשכת זמן רב וכתוצאה מכך נפגעת אספקת השמן לטורבו – רוב הסיכויים שמדובר בבעיה חמורה. לעומת זאת, במצב שבו הרכב צבר כבר קילומטראז’ גדול ייתכנו חריצים במקומות שונים במנוע (בדרך כלל במיקומים של הברגות וחיבורים), שדרכם מטפטף שמן. במידה וזו אכן הבעיה, לרוב אין צורך לתקן את זה, אלא רק לשים לב למצב השמן במנוע מידי שבוע ולפני נסיעות ארוכות, ולוודא שלא חסר שמן. חשוב מאוד להקפיד על תחזוקה של הטורבו, מה שעושי למנוע תקלות שונות, כולל מניעת נזילת שמן.
מה עושים במידה וישנה נזילת שמן?
במידה ועוצמת הרטיבות גבוהה – מוטב לגשת למוסך לבדוק את העניין. נזילת שמן היא גם סיבה להכשלת הרכב בטסט, כך ש בכל מקרה כדאי להגיע למוסך.
שיפוץ או החלפה? על מנת להחליט איזו מבין האופציות עדיפה – מומלץ לקבל שירות מחברה המתמחה בתחום מגדשי הטורבו ויכולה להמליץ על הצעד הנכון מבין השניים. לעיתים התיקון יהיה נקודתי כך שעדיף יהיה לשפץ, ולעיתים לא יהיה מנוס מהחלפת כל הטורבו, מה שגם עשוי למנוע עוד בעיות מהטורבו בשנים הקרובות.
כדאי לבדוק שהשיפוץ מתבצע על ידי בעלי מקצוע מיומנים ומומחים בתחום, ובמידה ויש צורך בהחלפה – לרכוש טורבו מקורי או מפירוק, מחברה שמבטיחה איכות ונותנת אחריות מירבית על המוצר.