מגדש הטורבו הוא מערכת שניתן להוסיף למנוע, המאפשרת הספק גבוה וביצועים טובים יותר במנוע באמצעות שימוש בדחיסת אוויר בלחץ גבוה.
מגדש טורבו מותקן בכלי תחבורה שונים כגון מטוסים, מכונות הנדסיות, כלי שייט ועוד, וכן ברכבים פרטיים שונים. גם ברכב שנרכש ללא מגדש טורבו ניתן להתקין מערכת טורבו במנוע, אך הליך זה אינו חוקי בארץ.
ההספק הגדול שמעניק המגדש נובע מכמות האוויר הגדולה שנדחסת בלחץ גבוה אל תוך המנוע, מעשירה את רמת החמצן ומאפשרת יצירת אנרגיה וכוח גדולים יותר במנוע, יחד עם ניצול מירבי של צריכת הדלק במנוע.
סוגים של מגדש טורבו
קיימים שני סוגים מוכרים של מגדשי טורבו, ששונים אחד מהשני באופן הפעולה שלהם:
- מגדש טורבו – במגדש זה המערכת מותקנת מעל לצינור הפליטה במנוע. תנועתו של מגדש זה מתאפשרת הודות לשריפת הדלק במנוע והגזים היוצאים ממנו. במהלך זה, הגזים הנפלטים מסובבים את הציר בטורבו ומאפשרים את פעולתו.
- מגדש על (סופר צ’ארג’ר) – במגדש זה רצועה במנוע המחוברת לגל הארכובה מסובבת בתורה את ציר המגדש שמתחיל לפעול עם פעולת המנוע. היתרון שלו הוא היכולת לפעול כבר בסל”ד נמוך, הודות לכך שאינו תלוי בכמות הגזים הנפלטת מהמנוע. עם זאת, יתרון זה הוא גם החיסרון שבו: שכן חלק מהאנרגיה המופקת מהמנוע מנוצלת לצורך הפעלת הטורבו במקום להיות מנותבת לצורך ההנעה.
בנוסף, קיימים שני דגמים של מגדשי טורבו, הבנויים ומותקנים באופן שונה:
- “מגדש מקביל” – במגדש זה מותקנות כמה טורבינות באותו הגודל במקביל אחת לשנייה. כל טורבינה מספקת אוויר לצילינדר שונה במנוע.
- “טווין טורבו” – במגדש זה מותקנות שתי טורבינות בצורת טור, כאשר האחת קטנה יותר מהשנייה. הקטנה פועלת בזריזות יותר, כבר מהרגע שהרכב בסל”ד נמוך, השניה נכנסת לפעולה כאשר הרכב בסל”ד גבוה יותר. טורבו מדגם ז מאפשר את יתרונות ההגדשה כבר בתחילת הנסיעה וכן בנסיעה איטית יותר.
לסיכום
בכל דגם שנבחר, חשוב מאוד להיות בקיאים בתפעול הטורבו: הקפדה על שימון קבוע, המתנה לטמפרטורת עבודה אופטימלית בטרם אימוץ המנוע, המתנה עם הרכב דולק לפני העצירה ועוד. כל אלו יסייעו בשמירה על הטורבו לאורך זמן ובמצב מיטבי.