אם פעם מכונית עם מנוע טורבו היתה חיזיון יחסית נדיר, הרי שהיום, מרבית יצרני הרכב כבר הבינו את היתרון שמגדש הטורבו מספק וכמעט כולם אימצו את עקרונות הטורבו בצורה כזו או אחרת. למרות היתרונות הרבים של מנוע הטורבו, כמו בכל טכנולוגיה חדשה יש לו גם נקודות תורפה ותקלות, בהקשר של הטורבו התקלה הנפוצה ביותר שמזוהה עמו היא הטורבו לאג. בסקירה זו נבין במה מדובר.
איך פועל מגדש טורבו?
לפני שנצלול ונסביר מהו פיגור טורבו, שווה לחזור ולהבין מה זה, בעצם, מנוע טורבו ועל איזה עקרון הוא פועל? למעשה, מדובר במנגנון שמכניס אוויר לתוך המנוע ובכך מייעל את עבודת המנוע. הטורבו עושה את זה באמצעות זה שהוא רותם את האנרגיה של גזי הפליטה שנפלטים מהמנוע וחולפים דרך האגזוז. לפני שהאוויר מוחדר לתא הבעירה הוא עובר דרך מערכת האינטרקולר שמקררת את האוויר ואז ריכוז המולקולות באוויר גבוה יותר ועבודת המנוע יעילה יותר.
מה זה פיגור טורבו (טורבו לאג)?
בקצרה, טורבו לאג (פיגור טורבו) הוא עיכוב בין הלחיצה על דוושת הגז ל’בעיטה’ המוכרת של הטורבו, העיכוב הזה לרוב נמשך שניה. יצרני הרכב עשו ועושים כמיטב יכולתם למנוע את התופעה הזו, אך הרבה פעמים הבעיה בלתי נמנעת ומחריפה עם הזמן.
מה גורם לפיגור טורבו?
- סדק או חור באגזוז:
כשיש סדק באגזוז חלק מהגזים בורחים דרכו וכשיש פחות גזים יש פחות כוח מה שעלול לגרום לפיגור טורבו.
- נזילת אוויר:
לפעמים חלק מהאוויר שאמור לעבור לתא הבעירה במנוע בורח וגם זה פוגע ביעילות המערכת.
- שסתום פגום:
המערכת כוללת שסתומים שמאפשרים שליטה בלחץ, שסתום פגום גם הוא מוריד את היעילות של המגדש.
- שחיקת מנוע:
מנועים ישנים נשחקים ויעילותם נפגעת ולעיתים זה מתבטא בפיגור טורבו.
כיצד ניתן להימנע מפיגור טורבו?
הדרך הכי טובה להימנע מפיגור טורבו היא לטפל ולתחזק את האוטו על פי הוראות היצרן. להכניס אותו לטיפולים במועדים קבועים במרכז שירות מוסמך. בנוסף, להיות ערים לאופן בו מגיב הרכב ואמצו את הכלל – אם יש ספק, אין ספק. אם נראה לכם שהרכב מגיב לאט פנו למוסך המתמחה באבחון וטיפול בבעיות מגדש טורבו ברכב כדי שניתן יהיה לעלות על הבעיה ולטפל בה לפני שהיא מחריפה.